Tingkatkan Pengurusan Risiko anda SEKARANG!





Pengurusan risiko biasanya antara ranking yang sangat rendah dalam senarai keutamaan bagi kebanyakan trader . Pengurusan risiko juga tidak banyak trader ambil tahu kerana sibuk mencari indicator yang lebih baik, entry signal lebih tepat, atau risau berkenaan dengan stop hunting.

Walau bagaimanapun, tanpa pengetahuan yang betul mengenai pengurusan risiko, perdagangan yang menguntungkan adalah mustahil. Seorang trader perlu memahami bagaimana untuk pengurusan risiko beliau , saiz kedudukan beliau , membuat tinjauan positif untuk prestasi , dan menetapkan arahan dengan betul, jika dia mahu menjadi seorang peniaga yang menguntungkan dan profesional.





Berikut adalah 3 tips yang akan membantu anda meningkatkan pengurusan risiko serta-merta dan mengelakkan masalah yang paling biasa yang menyebabkan peniaga-peniaga untuk kehilangan wang.


1.Setting orders and the reward:risk ratio

Apabila anda spot entry signal, fikir di mana anda akan meletakkan stop loss anda dan mengambil take profit dahulu. Setelah anda mengenal pasti tahap harga yang berpatutan untuk order anda , lihat berapa risk:reward setup tersebut. Jika ia tidak sepadan dengan keperluan anda, skip trade. Jangan cuba untuk memperluaskan atau ganjakkan untuk take profit atau ubah stop loss anda untuk mencapai reward : risk  yang lebih tinggi.

2.Jangan gunakan Daily target performance.


Ramai pedagang secara random akan menetapkan target setiap hari atau sasaran prestasi setiap minggu. Pendekatan seperti itu adalah sangat berbahaya dan anda perlu berhenti berfikir dari segi harian atau pulangan setiap minggu. Penggunaan mod matlamat harian mewujudkan banyak tekanan dan ia biasanya juga mewujudkan "perlu untuk berdagang ". Sebaliknya , berikut adalah beberapa idea-idea bagaimana untuk menetapkan matlamat perdagangan dengan cara yang betul :

  • Short-term (daily and weekly): Focus on the best possible trade execution and on how well you follow your rules/plan.
  • Mid-term (weekly and monthly): Follow a professional routine, plan your trades in advance, obey your rules, journal your trades, review your trades and make sure that you learn the correct lessons.
  • Longer-term (semiannually): Review your trades, focusing on how well you executed your trades to get an understanding of your level of professionalism. Find weaknesses in your trading and adjust accordingly. This will lead to profitable trading inevitably.
3.Elakkan break-even stops


Memindahkan stop loss ke level entry  dan sebagainya mewujudkan perdagangan " tiada risiko " merupakan cara yang sangat berbahaya dan sering tidak menguntungkan. Sedangkan ia baik dan dinasihatkan untuk melindungi position anda, strategi pulang modal sering membawa kepada pelbagai masalah .

Terutamanya jika anda trade berdasarkan analisis  teknikal biasa ( support / resistance, pola grafik , tinggi dan rendah , atau purata bergerak ) , titik entry anda  biasanya sangat jelas dan banyak peniaga akan mempunyai kemasukan yang sangat serupa. Entry yang baik adalah entry ketika price kembali atau retrace ke level support yang sebelumnya bagi mengelakkan price ambil break-even dan terus ke bawah.












Syafiq

No comments:

Post a Comment